Пропускане към основното съдържание

Знамена и ключове



„Понякога си мисля, че ако се взирам много силно, ще мога да погледна в миналото.“

„Умни деца“, Анджела Картър, пр. Ангел Игов

 

„Той е огромното хранилище за време, за изхвърлените времена на всички мъже и жени, живели, работили, сънували и умрели на улиците, които растат като своенравно органично нещо, разгръщат се като листенцата на потънала в кал роза и все пак тъй напълно им липсва мимолетност, че запазват миналото на случайни пластове…“

„Адските машини за желания на доктор Хофман“, А. Картър, пр. Ангел Игов

 

Изследването на писателя и преводач Ангел Игов „Знамена и ключове: поетика на епиграфа“, изд. Жанет 45“, 2022, начева не без известна „игра“ със знаковостта на изследвания „обект“ – през личното четене на епиграфа и първия досег с неговата двойнственост. Така въведението на Ангел Игов снабдява читателя с два подстъпа към изследването: а) епиграфът като практика, медиираща между два текста и б) читателската перцепция на тази практика. Две стратегии, които в една или друга степен намират своята обосновка и в методологията на текста.

Още в началните редове на изследването се казва:

„…епиграфът се намира именно там, между два отделни текста, и прокарва неочаквана връзка между тях…“ (Игов 2022: 5)

По аналогия с този цитат, можем да кажем, че изследването на Ангел Игов също се намира в междината между два текстови корпуса – на цитираната в епиграфа литература (която сочи не само към конкретен текст, но и придърпва цяла камара контексти) и този на цитиращото произведение (което също неминуемо се полага в национални, социални и други граници). Затова и практически първопроходно в интердисциплинарния си и систематичен характер е изследването в главата „Епиграфът в българската литература: специфики и тенденции“. Пресрещането, което очертахме, тук се синтезира в редица работни хипотези, чието разплитане върви както през традицията, така и в откриването на неизследвани възможности. Как работи цитатът от Рембо в рамките на българския символистичен поезис – като знаме или ключ? Какви изненадващи епиграфи се появяват в български текстове? Фриволна или целенасочена е употребата им? Това са само една дребна част от въпросите, които изследването поставя.

Ала преди текстът да се съсредоточи върху епиграфът в българската литература, то трасира историческият път на мотото (тук се възползвам от уточненото под линия използване на „мото“ като синоним на „епиграф“ като необходимост от гледна точка на това да се избегнат повторенията) в контекста на английската литературна традиция. За мен, като изкушен читател на готическа и романтическа литература, това са и едни от най-интересните страници на книгата. До този момент не си бях дала сметка за изследователския потенциал на използваните например от Ан Радклиф цитати от произведения на Шекспир.

„Близкото четене“ не изчерпва потенциала на поетиката на епиграфа и това е и една от причините, които правят изследването на Ангел Игов ценен изследователски текст. Разглеждането на мотото като ключ или знаме цели освен терминологична прецизност в систематизирането на изследвания материал, така и проникновеност в употребата на литературоведски методи, за да се осветли „амбивалентното състояние“ на епиграфа.

Вместо заключение Ангел Игов очертава възможни бъдещи подстъпи към изследването на епиграфа като запазва лаконичния и стегнат изказ от встъплението. За мен като читател е любопитно дали в хода на писане на някоя от редакциите на ръкописа не са стояли епиграфи, и дали тяхната липса във финалния текст е знаменателно или ключово?

https://www.researchgate.net/profile/Ralica_Luckanova

Коментари

Популярни публикации от този блог

Social expectations and individual anxieties concerning sex and sexual stereotypes in Ian McEwan’s On Chesil Beach

I.                   Introduction Unlike Atonement , where at the very beginning the reader encounters an epigraph from Jane Austin that more or less pre-supposes intertextual clues for further reading, On Chesil Beach does not offer such accommodating leading first steps into its highly condensed narrative. Preoccupied with a single event that provides multivalent analyzing points, the dramatic intensity of the whole book is encoded in that condensed way of telling. 

История и разказ в Случаят Джем на Вера Мутафчиева

История и разказ в Случаят Джем на Вера Мутафчиева “Палачът груб, до лакти в кръв, не е ли чиновникът с червени ръкавели, който историята пише? Вечно с работа зает.” К . Кадийски. “Площадът на Бастилията ” Аристотел говори за разказа като m y thos . Митът , с генеративните си способности да създава и обяснява света, се родее както с литературата, така и с историята. Но разказът също може да бъде мит, както вторичният мит е литературна фикция и както писането на историята превръща нейни участъци в митологични. Опълченците на Шипка е “правене” на литературен мит, оповаващ се на ars memoriae ( лат. - изкуството на паметта) . Няма да е пресилено, дори да сведем иносказателното патетично внушение на Вазовия цикъл до изповедното Августиново възклицание: “Велика е силата на паметта!”. И за да не се отдалечаваме прекалено - Батак, като частен случай, който като синекдоха може да се отнесе към цялото Априлско въстание, е типичен пример за историческо събитие, превърнало се

Амелия Личева, „Потребност от рециклиране“, София: „Лексикон“, 2021

Срещата ми със стихосбирката на Амелия Личева дойде в момент, когато емоционалното взима преимущество пред рационалното. Това лично говорене рамкира и цялостното ми възприемане на сборника – субективно, сетивно, изпълнено с емоции. Но не е ли ролята на лириката именно такава – да споделя усещания, впечатления, които впрягат езика в неговата ювелирност, за да повлекат читателя в центробежната си сила? В този смисъл аз съм твърде изкушен читател – освен по дирите на породената емоция, аз търся и скритите препратки, забуленият смисъл, имплицитното. А „Потребност от рециклиране“ е една амалгама (тази звучна дума се появява в две стихотворения) от опит, от спомняния, от гласове. Самата вътрешна структура на книгата задава основните смислови „горещи точки“ на тази ерудирана поезия. Въпреки това една не пресекваща нишка (като тази на Ариадна) пронизва целостта на стихосбирката – това е кръстопътят между вчера и днес, между памет и бъдеще, между бъдно и отминало, между любов и загуба, между