Пропускане към основното съдържание

Амелия Личева, „Потребност от рециклиране“, София: „Лексикон“, 2021



Срещата ми със стихосбирката на Амелия Личева дойде в момент, когато емоционалното взима преимущество пред рационалното. Това лично говорене рамкира и цялостното ми възприемане на сборника – субективно, сетивно, изпълнено с емоции. Но не е ли ролята на лириката именно такава – да споделя усещания, впечатления, които впрягат езика в неговата ювелирност, за да повлекат читателя в центробежната си сила?

В този смисъл аз съм твърде изкушен читател – освен по дирите на породената емоция, аз търся и скритите препратки, забуленият смисъл, имплицитното. А „Потребност от рециклиране“ е една амалгама (тази звучна дума се появява в две стихотворения) от опит, от спомняния, от гласове. Самата вътрешна структура на книгата задава основните смислови „горещи точки“ на тази ерудирана поезия. Въпреки това една не пресекваща нишка (като тази на Ариадна) пронизва целостта на стихосбирката – това е кръстопътят между вчера и днес, между памет и бъдеще, между бъдно и отминало, между любов и загуба, между изречено и премълчано.

Пресрещането на противоположности, събирането на привидно несъчетаеми елементи, потребността от рециклиране, но и нуждата от спомняне, е смисловият център на тази поетична книга. Още първото стихотворение задава модуса на възприемане: „задушно е“. В тази сгъстена атмосфера образ и душа се виждат, разпознават се и започват един танц, „едно последно танго“, което ту ги сближава, ту ги отдалечава. Интересна е трактовката на голямата тема за тялото, за одухотвореността и за робота. Но през известно противопоставяне между „смъртта…която произвежда все роботи“ и „тела, тренирани във близост“ прозира една оптимистична нишка на „тук и сега“.

Най-силно белязва (поне в моя случай) стихотворението „Лоша наследственост 2“. В него е казано толкова много за това, че човек е една вселена – поток от „шум и глас“ – който е единствен по рода си, уникален. И тази лоша наследственост не може да се предаде, да се закодира в гените, тя е. За мен това стихотворение е толкова женско, толкова лично. Без да претендира за надмощие, без да морализаторства, то поставя въпроса за избора – да родиш или не. Това е избор, който много често се отказва на жената, когато обществото е по-отстъпчиво щом стане дума за отказ от потомство на мъжа.

Много от произведенията чертаят връзката между език и наследственост, за ролята на майчиния език върху формирането ни. Те по-скоро загатват за едно чисто състояние на езика, което е като „златния век“ – хем химера, хем блян, хем стремеж за (из)казване отново и отново. Има известна ирония в тези стихове, но мека, по-скоро „изваяна с любов“. „Урок-(ът) по граматика“, който те ни изнасят е за красивото в пукнатините, в нащърбеността на езика, който е „свой“.

Стихосбирката на Амелия Личева не е само духовна география, лириката се разгръща и в пространството, и във времето. „Крепости срещу страха“ ни показва места из Европа, които ненадейно открехват врата към миналото, от което изплуват различни силуети, спомени. „Утре е най-спорната категория“, пък, ни показва едно утре, което е неуловимо, не-обещано, химерно.  

Потребността от рециклиране, дала заглавието на стихосбирката, е онзи импулс по преработване на добре познатото старо в живително ново. На лице е желание за отваряне на място за нови смисли, които не зачеркват напълно вече казаното, а напротив, синтезират го, осмислят го, пре-правят го. Оттук и оптимистичното звучене на стиховете, плахият лъх на надежда, че не всичко е загубено.

 

https://www.researchgate.net/profile/Ralica_Luckanova

Коментари

Популярни публикации от този блог

Social expectations and individual anxieties concerning sex and sexual stereotypes in Ian McEwan’s On Chesil Beach

I.                   Introduction Unlike Atonement , where at the very beginning the reader encounters an epigraph from Jane Austin that more or less pre-supposes intertextual clues for further reading, On Chesil Beach does not offer such accommodating leading first steps into its highly condensed narrative. Preoccupied with a single event that provides multivalent analyzing points, the dramatic intensity of the whole book is encoded in that condensed way of telling. 

История и разказ в Случаят Джем на Вера Мутафчиева

История и разказ в Случаят Джем на Вера Мутафчиева “Палачът груб, до лакти в кръв, не е ли чиновникът с червени ръкавели, който историята пише? Вечно с работа зает.” К . Кадийски. “Площадът на Бастилията ” Аристотел говори за разказа като m y thos . Митът , с генеративните си способности да създава и обяснява света, се родее както с литературата, така и с историята. Но разказът също може да бъде мит, както вторичният мит е литературна фикция и както писането на историята превръща нейни участъци в митологични. Опълченците на Шипка е “правене” на литературен мит, оповаващ се на ars memoriae ( лат. - изкуството на паметта) . Няма да е пресилено, дори да сведем иносказателното патетично внушение на Вазовия цикъл до изповедното Августиново възклицание: “Велика е силата на паметта!”. И за да не се отдалечаваме прекалено - Батак, като частен случай, който като синекдоха може да се отнесе към цялото Априлско въстание, е типичен пример за историческо събитие, превърнало се