Пропускане към основното съдържание

„Черна светлина“ – за привидния оксиморон на Галин Никифоров


„Черна светлина“, Галин Никифоров. София, Сиела, 2022.

За някои писатели сме свикнали да говорим за впечатляващи първи изречения. Та кой не е цитирал знаменателните първи думи от "Ана Каренина" или "Сто години самота"? Ала за Галин Никифоров можем да кажем, че е усъвършенствал заключителните си слова. Независимо колко впечатлени сме от цялостното изпълнение в един негов роман - дотолкова, че да се възхищаваме на професионализма, който внася в писателското поприще - не можем да не започнем със силата на последните му изречения.

Парадоксално, нали?

Но за "Черна светлина" не е достатъчно да се каже, че е добре написан роман - всички книги на Галин Никифоров (които аз съм чела) са такива. От идеята "ядро", която се разгръща в повествованието със своите релации към общовалидни човешки емоции до самото техне на текста, Никифоров доказва с всеки следващ роман, че надгражда и надскача себе си. Често хората се бъркат за дълбинния смисъл и посланията на романите му, заради почти пастишните криминални обертонове в текстовете му. Всъщност всяка от книгите му, всяка самобитна по своему, разработва проблем, който хем е личен, хем е надличен, надскача пределите на интимното, за да се прелее в социалното и да кулминира в човешкото.

"Черна светлина" е пример за това. Ако всяка загуба на живот е лична болка и мъка, то тя е и вълна в гладката повърхност на живота въобще. Защото ни белязва, променя орбитата ни и ни кара да видим себе си през вината. В крайна сметка разбираме дали сме способни да постигнем прошката, да видим отвъд собствената си болка, за да споделим болката на някой друг.

Романът "Черна светлина" преднамерено играе със светлината. От привидния оксиморон на заглавието - по думите на Антон Телалов - алюзия за човешката душа, до пречупването на светогледната точка - истината в обърнатия образ на камерата. Освен това героите, всеки от които обитава своя собствен мрак, виждат и намират своята светлина през поредица от светлосенки, пречупени в сълзи образи или огледалото на думите.

Освен играта със светлината, доказателство за начина, по който Галин Никифоров може да се нареди сред имената не само на големи български, но и европейски писатели, е и интертекстуалността, играта с други произведения. Не е никак случайно, че изкарващият прехраната си с писане Антон има памет за словото, а и въобще за художествените медиуми - кино, литература, визуални изкуства. Не е съвпадение и че в разгръщането на историята му - тези други текстове и форми изплуват на повърхността - те оформят човека, възпитават мирогледа му и в крайна сметка предопределят действията му.

От излизането на романа се говори много за мъжкия емоционален портрет, заложен в текста. За мен като читател, това е само основата, от която се е получила история за любовта, за жертването, за новото начало, която не е "мъжка", а човешка. "Черна светлина" постига и нещо много важно за мен като феминистка - влага теми като майчинството на средна възраст, кърменето като приобщаване на новороденото в света на майката и т.н.. Макар и да не са централни, тези теми имат своя отзвук в "мъжкия" свят.

Понеже обещах да говоря за силата на последните думи, ето ги и тях: „И започва да чака“. Всеки роман, който обещава започване, е вече свършил най-важната си работа – да накара читателя да задава своите въпроси, да се връща към историята отново и отново, да заживее с героите и техните болки.

Като финал ще кажа следното – ако обичате истории за смисъла на живота (които се отличават с философска дълбочина, защото и при Елиф Шафак има от персийския поет Руми, но разликата е направо гигантска), то тогава подхванете „Черна светлина“ на Галин Никифоров.

https://www.researchgate.net/profile/Ralica_Luckanova

Коментари

Популярни публикации от този блог

Social expectations and individual anxieties concerning sex and sexual stereotypes in Ian McEwan’s On Chesil Beach

I.                   Introduction Unlike Atonement , where at the very beginning the reader encounters an epigraph from Jane Austin that more or less pre-supposes intertextual clues for further reading, On Chesil Beach does not offer such accommodating leading first steps into its highly condensed narrative. Preoccupied with a single event that provides multivalent analyzing points, the dramatic intensity of the whole book is encoded in that condensed way of telling. 

История и разказ в Случаят Джем на Вера Мутафчиева

История и разказ в Случаят Джем на Вера Мутафчиева “Палачът груб, до лакти в кръв, не е ли чиновникът с червени ръкавели, който историята пише? Вечно с работа зает.” К . Кадийски. “Площадът на Бастилията ” Аристотел говори за разказа като m y thos . Митът , с генеративните си способности да създава и обяснява света, се родее както с литературата, така и с историята. Но разказът също може да бъде мит, както вторичният мит е литературна фикция и както писането на историята превръща нейни участъци в митологични. Опълченците на Шипка е “правене” на литературен мит, оповаващ се на ars memoriae ( лат. - изкуството на паметта) . Няма да е пресилено, дори да сведем иносказателното патетично внушение на Вазовия цикъл до изповедното Августиново възклицание: “Велика е силата на паметта!”. И за да не се отдалечаваме прекалено - Батак, като частен случай, който като синекдоха може да се отнесе към цялото Априлско въстание, е типичен пример за историческо събитие, превърнало се

Амелия Личева, „Потребност от рециклиране“, София: „Лексикон“, 2021

Срещата ми със стихосбирката на Амелия Личева дойде в момент, когато емоционалното взима преимущество пред рационалното. Това лично говорене рамкира и цялостното ми възприемане на сборника – субективно, сетивно, изпълнено с емоции. Но не е ли ролята на лириката именно такава – да споделя усещания, впечатления, които впрягат езика в неговата ювелирност, за да повлекат читателя в центробежната си сила? В този смисъл аз съм твърде изкушен читател – освен по дирите на породената емоция, аз търся и скритите препратки, забуленият смисъл, имплицитното. А „Потребност от рециклиране“ е една амалгама (тази звучна дума се появява в две стихотворения) от опит, от спомняния, от гласове. Самата вътрешна структура на книгата задава основните смислови „горещи точки“ на тази ерудирана поезия. Въпреки това една не пресекваща нишка (като тази на Ариадна) пронизва целостта на стихосбирката – това е кръстопътят между вчера и днес, между памет и бъдеще, между бъдно и отминало, между любов и загуба, между