Пропускане към основното съдържание

9 Rabbits (9 зайци)

       I have never read a book which describes a main character so different from myself and yet so similar. Quoted as an acute example of écriture feminine the author Virginia Zaharieva wrote a book well-equipped with all things “womanly” the way she lives and “survives” them. The novel “9 Rabbits” is a bricolage of poem fragments, story-telling, graphics, dreams, recollection and recipes. Cooking here has the same fundamental elements as it does in the writing of one Isabel Allende. The novel, if I have to specify a genre, is divided into two parts, which are told from the perspective of a  6-year-old Manda and 46-year-old Manda respectively.


      The first part that by and large tells the story of the child Manda focuses on very vivid experiences connected to physical pain. All the naughtiness the heroine exhibits is severely punished by her grandmother, Nikula. Once again the figure of the foremother is strong and looming as in many other examples of female writing. Manda’s childhood is colorful and reflects the grown-up Manda’s idea of womanhood.
      The second part of the book is Manda’s attempt to “relive” her childhood once again and that is why she writes about it. In this sense, the second part of the book “creates” the first and is being created because of the first part. Childhood and adulthood are inseparable and interconnected. For me, personally, the second part of the book is more powerful and psychological. Manda talks about her struggles with writing, with being an author, poet, mother, lover, woman, daughter. She reveals many insecurities and a lot of anger. The first-person narrative gives the text a flavor of confiding.

      A great book!
https://www.researchgate.net/profile/Ralica_Luckanova

Коментари

Популярни публикации от този блог

Social expectations and individual anxieties concerning sex and sexual stereotypes in Ian McEwan’s On Chesil Beach

I.                   Introduction Unlike Atonement , where at the very beginning the reader encounters an epigraph from Jane Austin that more or less pre-supposes intertextual clues for further reading, On Chesil Beach does not offer such accommodating leading first steps into its highly condensed narrative. Preoccupied with a single event that provides multivalent analyzing points, the dramatic intensity of the whole book is encoded in that condensed way of telling. 

История и разказ в Случаят Джем на Вера Мутафчиева

История и разказ в Случаят Джем на Вера Мутафчиева “Палачът груб, до лакти в кръв, не е ли чиновникът с червени ръкавели, който историята пише? Вечно с работа зает.” К . Кадийски. “Площадът на Бастилията ” Аристотел говори за разказа като m y thos . Митът , с генеративните си способности да създава и обяснява света, се родее както с литературата, така и с историята. Но разказът също може да бъде мит, както вторичният мит е литературна фикция и както писането на историята превръща нейни участъци в митологични. Опълченците на Шипка е “правене” на литературен мит, оповаващ се на ars memoriae ( лат. - изкуството на паметта) . Няма да е пресилено, дори да сведем иносказателното патетично внушение на Вазовия цикъл до изповедното Августиново възклицание: “Велика е силата на паметта!”. И за да не се отдалечаваме прекалено - Батак, като частен случай, който като синекдоха може да се отнесе към цялото Априлско въстание, е типичен пример за историческо събитие, превърнало се

Амелия Личева, „Потребност от рециклиране“, София: „Лексикон“, 2021

Срещата ми със стихосбирката на Амелия Личева дойде в момент, когато емоционалното взима преимущество пред рационалното. Това лично говорене рамкира и цялостното ми възприемане на сборника – субективно, сетивно, изпълнено с емоции. Но не е ли ролята на лириката именно такава – да споделя усещания, впечатления, които впрягат езика в неговата ювелирност, за да повлекат читателя в центробежната си сила? В този смисъл аз съм твърде изкушен читател – освен по дирите на породената емоция, аз търся и скритите препратки, забуленият смисъл, имплицитното. А „Потребност от рециклиране“ е една амалгама (тази звучна дума се появява в две стихотворения) от опит, от спомняния, от гласове. Самата вътрешна структура на книгата задава основните смислови „горещи точки“ на тази ерудирана поезия. Въпреки това една не пресекваща нишка (като тази на Ариадна) пронизва целостта на стихосбирката – това е кръстопътят между вчера и днес, между памет и бъдеще, между бъдно и отминало, между любов и загуба, между