Пропускане към основното съдържание

Summer readings

Summer time! What better way to celebrate the summer than reading? To do it on the beach, of course!
A list of fine summer readings that I strongly recommend:
1.“Passion” by Jeannette Winterson
This book discusses universal questions concerning the meaning of life and love. It focuses on the lukewarm people and their search of a particular passion that will lit their existence. The quest of finding the answers is held at the maze-like Venice with its secrets and powerful enigma. You will meet such interesting characters - Villanelle that has webbed feet and whose heart beats separately from her body or Henry - the sane madmen, that you will be enchanted and puzzled and eventually made to think and re-think.

2. “Flaubert’s Parrot” by Julian Barnes
This book tells us that there is no simple truth and the way to find any truth at all is no bed of roses. It tries to use the biography - writing discourse to create an autobiography of a sort. The protagonist and the narrator are one and the same person who constantly delays revealing clues about his identity or his crisis that made him tell the story. The structure of the book is very experimental and you can find an examination paper at some point. It is curious that the protagonist is trying to initiate a conversation of sorts with the reader. And the parrot is a very good metaphor of the fact that there is no such thing as single truth.
3. “The Blind Assassin” by Margaret Atwood
A love affair, a suicide, secrets and much more is what this incredible book offers. It combines love-making with story-telling and touches something very deep insight the reader. It plays with variety of genres and uses different discourses to divide between memory, recollections, events of the story and made-up pieces. It tells the story of two sisters who eventually fall in love with the same man. But the ending is a bit surprising!

https://www.researchgate.net/profile/Ralica_Luckanova

More to read:
“Possession” by A.S. Byat
“Watching Me, Watching You” by Fay Weldon




Коментари

Популярни публикации от този блог

Social expectations and individual anxieties concerning sex and sexual stereotypes in Ian McEwan’s On Chesil Beach

I.                   Introduction Unlike Atonement , where at the very beginning the reader encounters an epigraph from Jane Austin that more or less pre-supposes intertextual clues for further reading, On Chesil Beach does not offer such accommodating leading first steps into its highly condensed narrative. Preoccupied with a single event that provides multivalent analyzing points, the dramatic intensity of the whole book is encoded in that condensed way of telling. 

История и разказ в Случаят Джем на Вера Мутафчиева

История и разказ в Случаят Джем на Вера Мутафчиева “Палачът груб, до лакти в кръв, не е ли чиновникът с червени ръкавели, който историята пише? Вечно с работа зает.” К . Кадийски. “Площадът на Бастилията ” Аристотел говори за разказа като m y thos . Митът , с генеративните си способности да създава и обяснява света, се родее както с литературата, така и с историята. Но разказът също може да бъде мит, както вторичният мит е литературна фикция и както писането на историята превръща нейни участъци в митологични. Опълченците на Шипка е “правене” на литературен мит, оповаващ се на ars memoriae ( лат. - изкуството на паметта) . Няма да е пресилено, дори да сведем иносказателното патетично внушение на Вазовия цикъл до изповедното Августиново възклицание: “Велика е силата на паметта!”. И за да не се отдалечаваме прекалено - Батак, като частен случай, който като синекдоха може да се отнесе към цялото Априлско въстание, е типичен пример за историческо събитие, превърнало се

Амелия Личева, „Потребност от рециклиране“, София: „Лексикон“, 2021

Срещата ми със стихосбирката на Амелия Личева дойде в момент, когато емоционалното взима преимущество пред рационалното. Това лично говорене рамкира и цялостното ми възприемане на сборника – субективно, сетивно, изпълнено с емоции. Но не е ли ролята на лириката именно такава – да споделя усещания, впечатления, които впрягат езика в неговата ювелирност, за да повлекат читателя в центробежната си сила? В този смисъл аз съм твърде изкушен читател – освен по дирите на породената емоция, аз търся и скритите препратки, забуленият смисъл, имплицитното. А „Потребност от рециклиране“ е една амалгама (тази звучна дума се появява в две стихотворения) от опит, от спомняния, от гласове. Самата вътрешна структура на книгата задава основните смислови „горещи точки“ на тази ерудирана поезия. Въпреки това една не пресекваща нишка (като тази на Ариадна) пронизва целостта на стихосбирката – това е кръстопътят между вчера и днес, между памет и бъдеще, между бъдно и отминало, между любов и загуба, между